Keď ide do tuhého... a niekedy aj nie.
Stáva sa, že jedna vec je teoretická koncepcia výrobku a druhá vec je jeho praktické vyhotovenie v procese výroby. V ideálnom prípade by sa mali zhodovať, no nie vždy to tak je. Ani teslácke reproduktory nie sú, žiaľ, z tohto výnimka. Na úvod však treba podotknúť zásadnú vec - koncepčné návrhy meničov z Tesly Valašské Meziříčí v 60. rokoch mali na tú dobu vynikajúce parametre, mnohé typy predbehli svoju dobu aj o niekoľko dekád (ARZ 369/8, ARZ 669/8, eliptické širokopásma ARE, ...) a tie kusy, ktoré boli vyrobené podľa nich (t.j. bez chýb, nepresností a flákariny), niektorými vlastnosťami stále predčia nejeden dnešný moderný zahraničný typ.
Lenže vo výrobe sa diali aj veci, ktoré kvalite neprospievali. Nehovorím teraz o membráne zašpinenej od lepidla, krivo nalepenom vrchlíku a podobných kozmetických detailoch. Objavil som jednu skrytú zákernú výrobnú chybu, ktorej sa hromadne dopúšťala Tesla Valašské Meziříčí nekvalitným lisovaním spoja kmitacej cievky a membrány reproduktorov, v ktorom vznikali zlomy a rôzne deformácie. Tento spoj musí byť 100% tuhý a pevný, aby kmitanie cievky prenášal na vyžarovaciu membránu bez strát. So zlomami a pružnými deformáciami však takto dokonale tuhý rozhodne nie je. Kvôli týmto zlomom a ich nežiaducemu pruženiu sa kmitanie cievky prenáša na vyžarovaciu membránu jednak so stratami a zároveň s určitým 'parazitickým' zakmitávaním. Dôsledok toho je skreslený, neprirodzený a často až nepríjemný zvuk niektorých kusov reproduktorov, ktoré však nemajú žiadne viditeľné poškodenie. A nemajú ani kontrolnú pečiatku s označením zníženej akosti, pretože výstupná technická kontrola takúto závadu vôbec nebrala do úvahy.
Bolo nutné nájsť riešenie tohto problému. Je to v poslednom čase až prekvapivo častý jav, že niekto má dva rovnaké reproduktory, hoci aj z jednej série, z ktorých jeden hrá tak ako má a druhý v strednom pásme skresľuje, neprirodzene kričí a obvykle má výrazne obmedzenú účinnosť na vysokých tónoch. Presne to býva dôsledok tejto výrobnej chyby. Zlom v chybne zalisovanom spoji nie je možné odstrániť, ale je možné zabrániť jeho pruženiu tým, že sa zaleje do primeranej vrstvy pevnej tuhej hmoty. Takto opravený kus získa zvuk, ako keby bol od výroby dobrý. Fakt, že tento spôsob opravy funguje, je potvrdený na dvoch príkladoch reproduktorov s touto výrobnou chybou (ARN 565 /1979/ a ARZ 669 /1971/) zmeraním frekvenčných charakteristík a ich porovnaním pred opravou (červená, resp. fialová krivka) a po oprave (zelená krivka). Priaznivá zmena na kmitočtoch >3 kHz je evidentná, hoci takýto graf nevypovedá dostatočne o skutočnom zvuku reproduktora. Skutočný zvuk spoznáme hlavne sluchovým vnemom, pri zaťažení reproduktora hudobným signálom, kde je rozdiel pred a po oprave veľký.
P.S. Neteší ma, že takáto chyba sa vo výrobe diala, ale teší ma, že som na ňu prišiel, zistil, čím je spôsobená a že som našiel aj dostupný a realizovateľný spôsob jej opravy. Zároveň varujem, že oprava vôbec nie je jednoduchá! Je to precízna a manuálne veľmi náročná činnosť, pri ktorej stačí len malá nepresnosť a „game over“. Vo vlastnom záujme sa o ňu nepokúšajte svojpomocne, bez predošlých skúseností! Nechcem mať na svedomí stovky pozlepovaných zagebrených reproduktorov, ktoré dnes majú okrem funkčnej už aj významnú historickú hodnotu.
Meranie ARN 565 so spojom, od výroby zle zalisovaným, pred opravou - fialová krivka a po oprave - zelená krivka.
To isté absolvoval aj ARZ 669 z roku 1971.
Aby bolo prakticky ukázané, o čo vlastne ide - najprv si pozrime dobre vylisovaný spoj (ARE 467).
Pre porovnanie - takto vyzerá zle vylisovaný spoj reproduktora toho istého typu ARE 467. Je tam niečo, čo tam nemá byť.
Pravdepodobne ste postrehli, čo tam nemá byť. Ak náhodou nie, tak teraz to už postrehnete určite.
Zlomy a 'pérujúce' deformácie zaliate do tuhej tvrdej hmoty, ktorá zabraňuje ich pérovaniu. Tým sa dosiahne stav, ako keby tam zlomy neboli a takto opravený reproduktor sa stáva plnohodnotným.
Zlé zalisovávanie cievky do membrány neobišlo ani hlbokotónové reproduktory - ARN 664.
Je ale možná aj ich oprava. Niekto by mohol namietať, že načo treba takto opravovať hlbokotónové reproduktory, keď na hlbokých tónoch dôsledok tej výrobnej chyby nepoznať. Tesla však vyrábala mnohé dvojpásmové sústavy, kde hlbokotónový reproduktor hrá veľkú časť stredného pásma alebo je zapojený na úplne celý frekvenčný rozsah bez výhybky a verte mi, vtedy to skreslenie je poznať.
Na záver, aby bolo ukázané celkom jasne, o čo sa jedná, tu je praktické video. Ide o porovnanie zvuku dvoch reproduktorov ARN 664, ktoré mali túto výrobnú chybu - jeden je v pôvodnom stave, druhý je opravený. Ako teda znejú?
TESLA ARN 664 s výrobnou chybou (pred opravou / po oprave)
Peter K., 2019