ARN 6614 do dvojpásma? S trochou snahy áno...
Na úvod by som dal do pozornosti chronologický vývoj všetkých typov hlbokotónových reproduktorov TESLA, od úplne prvých nízkorezonančných typov v polovici 60. rokov až po najnovšie, ktoré boli vo výrobnom programe podniku TESLA Valašské Meziříčí do konca výroby. Z tohto článku vyplýva, že v priebehu rokov sa menili konštrukčné prvky v záujme zvyšovania maximálneho príkonu, modernizácie vzhľadu, ako aj zvyšovania mechanickej 'blbuvzdornosti'. Tak sa z pôvodných 5 W, ktoré boli stanovené ako trvalý sínusový príkon po 100-hodinovej skúške trvalým signálom pri nutnosti zachovania skreslenia pod 10%, postupne stalo 10 W, neskôr 20 W (aj vďaka menšej prísnosti metodiky merania) a nakoniec 40, resp. 70 W. To však malo aj odvrátenú stránku - zatiaľ čo prvé typy sa vďaka ľahkej papierovej cievke, ľahkej membráne a veľmi poddajnému uloženiu kmitacieho systému vyznačovali hlbokým a svižným zvukom súčasne s príjemným prirodzeným podaním stredného pásma, novšie typy so stále tuhším a tuhším uložením, hrubšou ťažšou membránou a napokon aj ťažšou hliníkovou cievkou, už nemali schopnosť hrať do tak nízkych tónov a aj na opačnom konci ich kmitočtového rozsahu prišlo k obmedzeniam a skresleniu.
V 80. rokoch prišlo k radikálnej zmene vzhľadu, ktorý najmä pri 8" typoch mal za následok ich úplné vylúčenie z použitia v dvojpásmových reproduktorových sústavách. Práve o tom si teraz niečo povieme a ukážeme. Existovali totiž vtedy aj také projekty, ktoré tieto nové modely hlbokotónových reproduktorov, ako napríklad ARN 6604A, naďalej odvážne osádzali do dvojpásmových sústav, dokonca s kalotovými hemisférickými ARV 360x, ale za cenu extrémne zložitých a drahých konštrukcií výhybiek. Pritom stačilo uvedomiť si jednu vec - príčina skreslenia, nepríjemne zafarbeného zvuku stredného pásma je dizajnovo síce zaujímavý, ale mechanicky nie veľmi vhodný ťažký a veľký vrchlík. Po jeho výmene za podstatne menší, prípadne priedušný textilný vrchlík, sa aj zvuk ARN 6614 veľmi priblíži k zvuku ARN 664, ktorý sa v dvojpásmovkách používal bežne (hoci toto jeho použitie už malo určité úskalia).
ARN 6614, vyrobený ešte pod značkou TESLA pred privatizáciou podniku a zmenou na TVM. Mal mechanicky poškodenú membránu a pretlačený zdeformovaný vrchlík. Preto bol vhodný kandidát na tento pokus.
Po odstránení a vyrovnaní vrchlíka vidieť hliníkový nosič kmitacej cievky a úplne inú konštrukciu jeho uchytenia k membráne. Zvuk tohto ARN 6614 sa teraz veľmi podobá na zvuk ARN 664, útroby kmitacieho systému však rozhodne nesmú zostať vystavené prachu.
Preto prišiel nápad skúšobne použiť menší vrchlík, ktorý by neprekrýval takú veľkú časť stredu membrány, vyžarujúceho najvyššie kmitočty a ktorý by zároveň nepreberal nižšie tóny okolo 3 000 Hz a neznásoboval ich do nepríjemného revu.
Na uchytenie cievky k stredu membrány je použité veľké množstvo odolného lepidla, ktorým sú fixované aj prívody cievky.
Definitívna podoba s maximálne možným zahladením predošlých mechanických poškodení membrány.
A ešte ZVUKOVÁ UKÁŽKA.
© Peter K., 2022