Oprava nefunkčného ARO 835
Ďalší skutočný príbeh o konci jedného neuveriteľného, vyše 41-ročného mlčania s pečiatkou technickej kontroly.
Na prvý pohľad by nikto nepovedal, že sa jedná o úplne nefunkčný reproduktor. Je ako nový. Ako sa dostal cez výstupnú kontrolu z fabriky, to je pre mňa záhada...
Ako nový, z januára 1974 (CA). Pečiatku OTK má však asi len na okrasu.
Na druhý pohľad zbadáme problém - vytrhnutý prívod k cievke.
Tu je vidieť lepšie, o čo ide.
Prepojenie prethnutého prívodu nepomohlo. O to pretrhnutie sa postaral niekto, kto sa kedysi zrejme pokúšal o opravu, ale pritom narobil viac škody, než úžitku. Chyba teda musí byť niekde hlbšie, v útrobách. Takto vyzerajú vnútornosti reproduktora ARO 835.
Priemer kmitacej cievky je 35 mm.
Na slnečno-röntgenovom snímku však nevidieť prerušenie prívodu za stredičkou, vo vnútri papierového nosiča. To znamená, že prerušenie musí byť niekde medzi, v spoji membrány so stredičkou a nosičom cievky - čo je zjavne výrobná vada. Ako inak, nachádza sa v úplne nedobytnom mieste.
Tak si teda kúsok prívodu odhalíme tam, kde sa dá. Táto časť nosiča cievky už ani zďaleka nezachádza pri kmitaní do vzduchovej medzery magnetického systému, preto je to tu bezpečné. Z prívodu treba zoškriabať lak a odmastiť ho, inak sa nebude dať pájkovať.
Náhradný drôtik prevlečieme popod prívod.
Pre istotu je dobré ho zauzliť. Dôležité je, aby v mieste styku s prívodom bol tiež dokonale očistený a odmastený.
Do stredičky spravíme dierku, maximálne blízko stredu, ako sa len dá, a prevlečieme náhradný prívod von. Pripájkujeme ho, ale mimoriadne opatrne, aby naokolo nič neobhorelo a overíme kontakt.
Ak je v spoji kontakt, treba ho zapatlať nejakým fixačným lakom, aby v ňom ten kontakt aj zostal a aby sa kmitaním a otrasmi neporušil. Lak nemám, postačí Chemoprén. Vo výrobe na to mali asi onakvejšie nástroje, ale dá sa to urobiť aj starým otupeným skrutkovačom.
Nemusí to byť nádherné, hlavne aby to bolo funkčné a trvanlivé.
Náhradný prívod pripájkujeme k nitu na membráne, kam viedol aj pôvodný prívod. Ten som odstrihol, aby zbytočne neprekážal.
Farba nitu pri pájkovaní, žiaľ, obhorela. Tomu je ťažké zabrániť... Ak budem mať červenú, zamaľujem to. Čierny fľak uprostred je zrejme na membráne už od výroby.
Nový prívod treba zatlačiť čo najviac k membráne a zapatlať niečím, čo ho zafixuje - trebárs opäť Chemoprénom.
Z koša odstránime staré lepidlo, koľko sa dá. Malé pozostatky môžu ostať, ale hrubé hrče nie. Najdôležitejšie je dôkladne vyčistiť vzduchovú medzeru magnetického systému.
Tento strediaci prípravok je síce svojou hrúbkou určený na centrovanie menších gumových ARZ / ARN 66x, ale porozumel si aj s ARO 835.
Po vsadení a prilepení kmitacieho systému. Medzera medzi cievkou a pólovým nástavcom sa zdá byť na niektorých miestach po obvode nebezpečne úzka. Je pravda, že kmitacia cievka je trošku zvajcovatelá, ale nikde nič nezadŕha, ani keď sa zatlačí na membránu úplne na jej okraji.
Obvyklé finálne nasadzovanie gumových priechodiek a pájkovanie.
ARO 835 hrá. Po 41 rokoch jeho existencie z neho dnes vyšiel prvý zvuk (v rádiu práve hrali Take That - These Days). Už len nalepiť vrchlík a hotovo.
Po nalepení vrchlíka zakotvil ARO tam, kam patrí.
© Peter K., 2014