Tuning ARZ 4604 - aktualizácia 2022
Nemám rád slovo tuning. Ale už dlho som veľmi nespokojný s tým, že tak hojne rozšírený reproduktor, ako je stredotónový ARZ 460x, je taký nepodarok. Dostal sa ku mne pár ARZ 4604 z roku 1986. Ich zvuk, v porovnaní s obyčajným, takmer o 15 rokov starším širokopásmom ARE 467 (r. v. 1972), ma skutočne vydesil... Dá sa s tým niečo urobiť? Dá. Nepremyslenú konštrukciu týchto stredotónových reproduktorov síce už nezmeníme, ale dá sa naozaj dosiahnuť výrazné skorigovanie a skultivovanie ich zvuku.
Na úvod fotografia, ako vyzerá ARZ po takejto úprave. V pozadí reproduktor ARE 467 (r. v. 1972) ako referenčná vzorka na porovnanie zvuku predtým a potom.
ARS 1034 s upraveným streďákom. Bez škaredého plechového kríža.
Takto vyzerá zblízka. Myslím, že okrem zvuku aj vzhľad je kultivovanejší.
-----------------------------------------------------
Po rokoch som získal dva exempláre ARZ 4604 v stave, ktorý si nutne vyžadoval opravu. Okrem zdeformovaných vrchlíkov mali ďalšie závady - zadŕhali a jeden z nich mal asi na 1/3 obvodu aj odlepený záves od membrány. Teraz sa pozrime na priebeh úpravy podrobnejšie:
Jeden z hlavných zdrojov skreslenia - veľký ťažký papierový vrchlík - je odstránený. Pod ním vidíme chybné vycentrovanie kmitacieho systému a vzduchovú medzeru plnú špiny. Okrem toho je potrebné všimnúť si aj to, čo tu nie je a malo by byť - obzvlášť v takejto situácii, keď je použitý nepriedušný papierový vrchlík - vetracie otvory v stene nosiča kmitacej cievky. Jednoducho tu nie sú.
Ohybné prívody sú tradične napnuté. Treba ich povoliť, aby mali dostatočnú vôľu a neobmedzovali pohyb membrány, ale aby boli stále bezpečne pripájkované.
Spoj nosiča kmitacej cievky a membrány, hoci nemá viditeľné zlomy ani deformácie, je poddimenzovaný a mäkký ako blato. To je ďalší zdroj skreslenia, ktorému sa detailnejšie venujem v tomto článku. Na fotografii je už zaliaty do tvrdej hmoty, ktorá ho spevňuje.
Pri tejto oprave som mal k dispozícii len menšie textilné vrchlíky, ktoré neprekrývajú stopy po pôvodnom. Napriek tomu, vzhľad je celkom solídny.
Porovnanie vzhľadu pred a po úprave.
A teraz sa pozrime na to, čo je pri tejto úprave najdôležitejšie - porovnanie zvuku.
Frekvenčné charakteristiky: zelená krivka je pôvodný stav, žltá krivka je stav po úprave.
© Peter K., 2014, 2022